zondag 30 oktober 2011

viewpoint

Tijdens onze vakantie in Engeland de afgelopen zomer verbleven we een paar dagen in een bungalow aan het Kielder Lake, in de provincie Northumberland. Bij onze wandelingen in de bossen op de oevers van het meer kwamen we objecten tegen die onderdeel uitmaken van een permanente openlucht architectuur- en kunstroute. Eén van de deelnemende kunstenaars daaraan is Tania Kovats (1966, Engeland), die zich met haar werk richt op het beleven van de natuur. Hier, in Kielder, koos ze het uitkijkpunt -ofwel 'viewpoint'- als object.

Zij zegt onder meer: "There is always pleasure being able to stop and view an area, see where you have come from, locate a future destination, allow the experience of your visit to grow. Viewpoint offers up a frame for landscape and mediates the experience of looking".
 

 



Haar kunstwerk is een driedimensionale versie van het symbool voor een viewpoint van 'Ordnance Survey': een soort halfronde waaier. (Ordnance Survey is een organisatie die in Engeland routekaarten maakt en uitgeeft).
Het bord bij het kunstwerk:
 
 


'Kijken' als belevenis op zich. Het kan niet anders of ik vind dat als haikuliefhebber prachtig geformuleerd.
Haikudichters kijken naar mijn idee anders naar dingen, bewuster denk ik. Dat geldt zeker voor mij, hoewel ik er eigenlijk niet zo bij nadenk. Het is iets in gedachten wat ongemerkt gebeurt en overal en altijd doorgaat.
Voor mij begon dat proces ergens in 2007. Eén van mijn eerste haiku's, die ook in de Spreeuwenagenda van 2008 geplaatst werd, is deze:
 

Prille ochtendzon;
een merel legt zijn schaduw
languit in het gras


Het einige wat ik toen van haiku wist dat het me zeer aantrok, en dat ik er meer mee wilde gaan doen. En na veel lezen en zelf schrijven vond ik geleidelijk de vorm waar ik me goed bij voelde, en nog steeds voel. Ook besloot ik om definitief onder mijn meisjesnaam te schrijven.
De merelhaiku uit 2007 zou ik tegenwoorden anders neerzetten. Het mag voor mij inmiddels best wat bondiger, zonder al te veel beeldspraak en poespas. Maar goed, hoe zou dat er dan anno 2011 uitzien? Een eerste ruwe versie zou kunnen zijn:
 

ochtendzon
de uitgerekte schaduw
van een merel

of zelfs:
 

ochtendzon
de schaduw
van een merel


 
Wordt (misschien) vervolgd...

[uit de Spreeuwenagenda 2008]

 
NB. 
Meer informatie over Kielder Lake is te vinden op www.visitkielder.com
Op http://www.land2.uwe.ac.uk/kovats.htm is meer te lezen over Tania Kovats

Geen opmerkingen:

Een reactie posten